Saturday, September 06, 2008

Impressive

I came across a very interesting blog. The blog's name is Politik Sumbang. This blogger's blog entry Kenapa Cina perlu melatah, Melayu masih perlu dibantu.

This article took a step by step approach and explained about the issues in Malaysia on race-relations. It is a very well written piece and well organized indeed.

The contents of the article reflect a different point of view and it is indeed interesting and impressive. I agree with what was written by this blogger with the pen name Cekka.

Anyone knows who he/she is?

Anyway, recently I heard from a close friend about race relations and how Islam has a unique approach. I agree that many have misunderstood the principles of Islam, especially the non Muslims. Islam is a religion where men are not discriminated be it Chinese, Indians, Malays, Pakistanis, Italians or Americans.

It made me think a little and wonder if PAS can actually be a powerful political party one day. Well, if not PAS, then at least a political party that upholds the Constitution of Malaysia that recognizes Islam as the official religion of Malaysia?

I am interested to hear any opinions on these. Leave me an email or a comment.


A PIECE OF MY MIND

1 comment:

Jimmy Tham said...

tak kan melayu hilang di dunia ini..

mungkin hilang kot kalau tak boleh diri tegak tanpa tongkat

hak apalah~

kalaulah saudara itu dapat menkritik dan membidas dengan bukti, itu lah yang dikatakan bagus.

poin no 1 itu, bukannya bagus sangat je, sektor awam tu dah lama diusahakan orang kaum india dari masa penjajahan british. hakikatnya, peratusan kaum bukan melayu yang kerja di sektor awam makin rendah dari tahun ke tahun..

poin no 2 tu senang aje, risk & reward implication dalam banking jargon, kalau la kamu ada reputasis dan credit poin yang tinggi, bank bagi lah interes yang rendah. harga murah yang dibagi kepada kaum cina tu bukan kerana isu kaum, tapi apa yang dikatakan guanxi, hubungan bisnes yang dijalin lama dengan reputasi credit yang baik akan mempunyai harga yang lebih murah. tanya la si rpk tu yang dulu cuba buat bisnes atau pun orang cina yang cuba menjalankan bisnes pertama nya yang sendiri.

poin 3, aku percaya saudara politik sumbang itu pun tahu bahawa agama orang cina itu berdasarkan $$$. kalau la si anu itu dapat buat kerja yang di bagi dan sanggup kerja OT tanpa sebarang pampasan, towkay cina tu sanggup menggai si anu tu tanpa mengira warna kulit nya.

poin 4, aku belum pernah kerja di mnc lagi jadi adalah jahlil dan lucu bagi aku untuk mengkritik poin ini. tapi mungkin ini adalah disebabkan isu pendidikan dan sosial hidup seseorang yang cenderong untuk bersama dengan orang yang dianggap mempunyai persepsi yang sama dengannya.

poin 5, mengikut kong tze, pengasas ajaran konfucian, pendidikan adalah salah satu tiang dan asas bagi satu masyarakat dan negara. bahkan tren ini boleh dilihat di luar negara juga di mana dengan kuasa ekonomi yang baru dipunyai, orang china dan bahkan ornag korea menghantar anak cucu nya ke luar negara untuk memperolei stau ijazah dari universiti yang ternama. persepsi yang di beri kerajaan tentang kualiti pendidikan negara dari sekolah rendah hingga la menara gading yang dulu nya antara yang terulung di rantau ini, bagaikan satu jenaka. bila hak ekonomi dah diketepikan, orang cina hanya boleh berharap pendidikan yang lebih baik akan memberikan sedikit "edge" kepada anaknya pada masa hadapan.

poin 7, aku bersetuju yang isu azan dan hak agama setiap kaum harus dihormati. tolerasi harus antara kaum harus dipraktis dan diamalkan untuk mengelak berulangnya insiden mei 13.