Friday, October 03, 2008

Festivals Should Be Respected, Not Politicised

Malaysia is a country that has been peaceful, prosperous and harmonious for many decades. It is a country with not only a multiracial community. Malaysia is a beautiful country where many cultures and religions are being practiced all year long.

When any festive period is around, Malaysians from all walks of life gather together to catch up on old times, to enjoy the food of other communities and join in the practice of other cultures, and to share the joys and laughter.

In the past, I have always been happy to see politicians from the Opposition and the Government visiting each other’s open houses. This showed that although we Malaysians have different opinions in Macro terms, we still sit together as Malaysians and live happily.

I have to say, this Raya is very different.

It was highly disrespectful to the PM of Malaysia, to Malaysians and especially to the Muslim communities to play politics at PWTC during the Cabinet’s Open House.

I disagree with the actions of Hindraf and the Anti-ISA protesters who made a fuss at the Open House.

That was not appropriate. A festival is for all Malaysians to enjoy and to unite from all diversities. Politics should never be involved during festivals.

I have to say a loud “thank you” to YB Lim Guan Eng, the Chief Minister of Penang, on behalf of DAP and to MCA. DAP is seen as a Chinese based party and MCA for sure is a representative of the Malaysian Chinese.

Both of these parties, with their statements for the Hari Raya, have shown to us the level of maturity of our leaders. All is not lost.

After a big hoo-haa over the “Chinese are just immigrants” episode, the arrests of RPK, Teresa Kok, Sin Chew journalist, and the “interview” of Namewee for a “slot in jail” (perhaps?), the two political parties of DAP and MCA did not play politics during Raya.

Their statements should be an education to Hindraf and the Anti-ISA protestors about the meaning of being Malaysians and the sacred days of festivities for each community and every Malaysian.

However, I have to admit that LGE's statement contains some political elements, depending on how you view and interpret it, as compared to MCA's.

I leave it for you to decide. Nevertheless, these statements should be a foundation to all political parties in the future to respect the meaning of festivals and not politicised it.


Note

I can't find any statements from the PKR and MIC websites with regards to the Raya message. Also, I surely want to read about the Raya of our "PMs in waiting" - Anwar Ibrahim and Najib. Should be "interesting", if they have any open house.

I think our DPM has one. Not sure about the other "PM in waiting". Any blogs or websites carrying the news with pictures? Drop me a message at my email or Cbox. Thanks !


Selamat Hari Raya Aidil Fitri
- Lim Guan Eng, CM of Penang, Sec-Gen of DAP -


Dengan sukacita dan rasa rendah diri, saya bagi pihak DAP ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Fitri minal ai'dil wal fa'izin 1429 Hijrah kepada semua Muslimin dan Muslimat di mana sahaja berada.

Seperti mana yang saya faham, Islam sebagai agama yang Syumul atau universal adalah Ad-Din atau cara hidup menyeluruh yang mencakupi semua aspek kehidupan manusia sama ada ekonomi, politik mahupun sosial.

Ia tidak bersifat perkauman kerana Ad-Din adalah berteraskan sistem keadilan tanpa mengira kaum dan agama. Sememangnya, saya amat menghormatinya dan berharap ia akan menjadi teras kepada usaha merapatkan silaturahim antara kaum di negara ini.

Saya percaya bahawa semua agama di dunia ini turut mengajak para umatnya melakukan kebaikan termasuk agama Islam itu sendiri. Melalui kitab suci Al-Quran ada disebut mengenai Amar Ma'ruf Nahi Mungkar, iaitu menyuruh melakukan kebaikan dan mencegah melakukan kejahatan. Ia merupakan puncak tertinggi dalam agama Islam itu sendiri. Saya yakin umat Islam yang beriman dan bertakwa pastinya menerima prinsip keadilan tulen untuk semua.

Bagi pihak DAP, saya percaya kepelbagaian kaum, agama, adat, budaya dan bahasa, tidak pernah menjadi penghalang atau membatasi kemajuan Malaysia. Aspek kepelbagaian ini harus menjadi kekuatan kita sebagai rakyat Malaysia untuk berganding bahu serta saling percaya antara satu sama lain.

Tuhan tidak membezakan kita di antara warna kulit ataupun fahaman politik malah kepercayaan agama terjamin di kalangan semua agama, termasuk Islam.

Oleh itu adalah tidak betul dan tidak patut insan dalam parti politik tertentu cuba memecah belahkan rakyat dan menggugat perpaduan nasional dengan menggunakan isu perkauman, menabur fitnah dan menggalakkan penggunaan kekerasan.

Namun kumpulan ekstremis ini cuba menggunakan isu bahasa sungguhpun semua bahasa di dunia baik Inggeris, Melayu, Mandarin, Tamil, Hindi, Urdu, Thai dicipta oleh Tuhan.

Rakyat Malaysia mestilah menolak politik jahat ini yang hanya mementingkan golongan kecil yang amalkan kemungkaran. Sebaliknya kita semua mestilah besatu di bawah panji nilai-nilai teras universal yang diterima semua iaitu, kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan dan ketakwaan kepada Tuhan.

Barulah kita boleh dirikan sebuah kerajaan bercorak demokrasi, ketuanan rakyat dan kepimpinan beretika mencontohi pemimpin agung Islam Khalifah Umar Abdul Aziz.

Kita tidak patut benci-membenci semata-mata kerana warna kulit atau fahaman agama yang berbeza. Jangan jadikan kepelbagaian kaum dan agama sebagai alasan untuk bertindak ganas atau menuju ke arah jenayah.

Yang penting, tali silaturahim antara kita harus diikat erat. Jangan kita biar pihak tertentu mengadu domba persahabatan kita sesama kaum semata-mata kepentingan politik perkauman sempit mereka.

Semoga hari lebaran ini disambut dengan penuh keinsafan, kesyukuran dan kegembiraan. Amar Ma'ruf Nahi Mungkar . Maaf zahir batin.


Perutusan Hari Raya
- Datuk Seri Ong Ka Ting, President of MCA -


Hari Raya merupakan hari terbesar bagi umat Islam di seluruh dunia. Sehubungan itu, saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua masyarakat yang beragama Islam di dalam negara.

Sejak sekian lama, rakyat negara ini yang terdiri daripada berbilang kaum dan agama menyambut Hari Raya dalam suasana harmoni.

Bagi mereka yang bukan beragama Islam pula, kesempatan yang terluang ini digunakan untuk berkunjung dan mengucapkan Selamat Hari Raya kepada rakan dan sahabat-handai mereka yang beragama Islam. Langkah berkenaan berupaya mengeratkan hubungan dan interaksi sesama mereka.

Islam merupakan sebuah agama yang berpegang kepada prinsip kesederhanaan dan kedamaian dan telah berkembang selama 1,400 tahun sehingga ke hari ini.

Sebagai sebuah negara yang berbilang kaum, penganut Islam di negara ini telah menunjukkan sikap kasih sayang, saling hormat-menghormati dan bantu-membantu bukan sahaja dalam keluarga masing-masing atau dalam masyarakat bahkan juga bersatu-padu dengan mereka yang bukan beragama Islam dan hidup dalam keadaan aman dan harmoni.

Semua sedia maklum, negara kita terdiri daripada masyarakat berbilang kaum, masing-masing dengan sensitiviti dan keperluan tersendiri. Kewujudan pelbagai budaya dan agama ini menuntut semua pihak untuk berhati-hati ketika mengeluarkan pendapat.

Adalah tidak wajar bagi mana-mana pihak untuk menangani sesuatu masalah secara emosi dengan mengeluarkan kenyataan atau kata yang tidak bertanggungjawab. Perpaduan memerlukan semangat toleransi, saling hormat-menghormati dan kesabaran yang lebih kuat daripada semua kaum.

Selain daripada keperluan untuk menghormati budaya dan agama pelbagai kaum, kita turut memerlukan persefahaman yang kukuh dan kuat ke arah pembinaan dan pembangunan negara.

Hanya dengan cara sedemikian, kita dapat berdiri dengan teguh untuk menghadapi cabaran globalisasi semasa dan seterusnya mencapai prestasi yang lebih cemerlang.

Sekali lagi, saya mengucapkan Selamat Hari Raya kepada semua rakyat Malaysia dan berharap semua kaum dapat terus mengamalkan nilai-nilai beramah-mesra dan menjunjung tinggi semangat Rakyat Malaysia. Bersama-sama kita mewujudkan satu negara yang harmoni, maju, sejahtera dan berkongsi kemajuan sesama kita.


- END -

No comments: