Tuesday, August 01, 2006

Masalah Polarisasi Kaum Bagaikan Tiada Garisan Penamat , Seperti Dinasti dan DNA

Choon Wei raised the issue of a scenario of unity where Ah Chong is being educated in Chinese , mixed with Chinese , and raised by Chinese customs (probably chauvinistic characteristics involved) , all the Chinese Dilemma issues etc . Thus , I came up with the follow response and discussion with him which is related to my previous blog .

Sekiranya kita rajin membaca sejarah , kita pasti dapat memahami faktor – faktor polarisasi . Namun , ketekunan mengaji sejarah tidak akan menjamin kefahaman ‘human behavior’ di Malaysia .

Izinkan hamba memberi analysis yang dipercayai pencetus isu perkauman .

Isu perkauman ini telah mula sejak pemerintahan British . Dasar pecah dan perintah British berlaku bukan kerana British ingin membuat demikian pada awalnya .

Apabila British datang dan menjajah ataupun menaung kita , masyarakat sendiri telah pun pecah mengikut kaum . Orang Cina bersifat materialistik dan menggilakan wang , harta , kekayaan , kenamaan … apa-apa sahaja yang Tuan – tuan dan Puan – puan dapat fikir dan namakan . Orang Cina telah lama bermastautin di pekan – pekan , bandar dan sebagainya dan terlibat dalam perniagaan , persatuan . Pergaduhan pun orang Cina rajin melibatkan diri dahulu .

Orang Melayu bumiputera pula dilihat British sebagai orang yang ‘contented’ . Sifat orang Melayu pada pra – British dan semasa pemerintahannya telah dikatakan sebagai masyarakat yang cukup puas sekiranya dapat hasil laut dan mengisi perut . Inilah yang dikatakan sebagai menikmati kehidupan .

Memang benar kehidupan patut dinikmati kerana nyawa yang diberi oleh Tuhan merupakan keajaiban yang menakjubkan dan harus dinikmati .

Orang India pula dilihat sebagai pengusaha ladang getah . Mereka pula hidup di ladang – ladang , estet – estet .

Apabila British datang , British nampak kaum – kaum di Malaya dah pun berpecah sendiri . Ada kaum yang hidup di bandar , ada pula di tepi pantai , dan yang lain di estet – estet . British pun tidak ingin perpaduan kerana bimbang mereka akan ditentang . Maka , British meneruskan polisi pemerintahan seperti sedia kala dengan cara yang Kerajaan Malaysia hari ini klasifikasikan sebagai Pecah Dan Perintah .

Sejak itu , memang benar ada berlaku pemodenan , perpaduan dan kemerdekaan . Kita dapat lihat kemajuan di kalangan beberapa kaum , pergaulan , perkahwinan campur dan sebagainya .

Nak kata Ah Chong salah pun bukan , nak kata orang Cina salah pun tidak . Nak tuduh Kerajaan Malaysia bersifat berat sebelah pun tidak berasas .

Bermula daripada ibu bapanya , mereka orang pra kemerdekaan . Sudah tentulah mentaliti mereka juga bersifat perkauman . Kita tidak boleh salahkan mereka . Memang benar ada orang dewasa yang tidak bersifat perkauman , namun sudah pasti ada golongan besar yang masih berpendapat bahawa orang Cina lebih agung dan hebat , orang Cina sekarang ini dipijak oleh kaum Melayu semuanya kerana Tongkat Melayu ala Mahathir . Kemudian apabila baby Chong dilahirkan , ibu bapanya mengasuhnya , mendidiknya dan mengajarnya pelbagai isu dalam kehidupan . Issues of life ini boleh dikatakan sebagai brainwash (teknik informal education) . Kemudiannya , pendidikan Ah Chong sudah pastilah terletak dalam tenaga pengajar Sekolah – sekolah Cina , persatuan – persatuan Cina .

Apabila Ah Chong dewasa kelak , Ah Chong pula akan berkahwin dengan Ah Moi . Dan Ah Moi pula akan memberikan anak mata yang bernama Ah Kau kepada Ah Chong . Proses ini berlangsung seperti kitaran yang tiada garisan penamat . Ah Kau pula akan dididik dan mindanya dibasuh bersih dengan Klorox Cina sebagaimana ibu bapa Ah Chong memberitahunya .

Sentimen perkauman ini berlaku macam dinasti di Cina , Italy , Brunei , Siam . Tidak ada garisan penamat . Sifat perkauman bagaikan DNA yang berterusan selama – lamanya dari satu generasi ke generasi seterusnya .

Memang benarlah kata Tun Dr Mahathir . Bangsa Malaysia tidak akan tercapai selagi kaum Melayu tak maju dan berada di pentas dunia . Misi dan visi Tunku Abdul Rahman dan ahli UMNO adalah untuk melihat kemajuan kaum majoriti . Kesombongan Lee Kuan Yew dan sifatnya yang anti Melayu , pro Cina itu juga faktor Singapura disingkir daripada gabungan Malaysia . Tunku sedar majoriti orang Melayu berada di belakang dan tidak semaju orang Cina yang telah lama melabur peluh , darah dan harta dalam bidang perniagaan dan ekonomi .

Bagi saya , memang patutlah bantuan diberikan kepada orang – orang Melayu kerana edisi May 13 pula akan disiarkan sekali lagi di RTM , TV3 dan Astro . Tetapi mungkin kali ini lebih heboh kerana adanya CNN . Walaupun bantuan dan tongkat Melayu diberikan , sayang sekali ada sebilangan orang Melayu yang tidak bersyukur kepada Dr Mahathir (perintis Tongkat Melayu) . Malah , ada di kalangan mereka yang menentang Dr Mahathir , bersikap ‘take for granted’ , masih mengharapkan bantuan tanpa membuat apa – apa . Dr Mahathir sedar dan selalu memarahi kaumnya supaya bangun dan sedar di setiap perjumpaan agung UMNO . Saya gembira kerana ada ramai orang Melayu yang menggunakan peluang bantuan kerajaan dengan baik dan telah maju dan membangun . Namun ramai masih lagi yang berpendapat bahawa kerajaan akan terus memberi mereka gula , tepung dan susu untuk selama – lamanya . Itulah yang membawa kepada kata – kata dan kesedihan Tun Dr Mahathir iaitu beliau telah gagal selama 22 tahun dan beliau masih sedih akan sikap sesetengah orang Melayu dan gembira untuk mereka yang telah berjaya .

Apalah daya kita untuk mengatasi isu perkauman . Apa yang kita boleh lakukan cuma berdoa untuk kejayaan diri dan semua , mengharapkan kaum Melayu , Cina dan India membangun bersama – sama demi bangsa dan negara . Mentaliti kaum bukan Melayu juga perlulah berubah dan memahami motif kerajaan .

Bergaul bersama – sama tidak akan membawa kerugian . Malah sikap dan emosi yang muhibah akan menyatukan rakyat Malaysia .

Maka para pembaca komen saya ini , percayalah dan berusahalah .


Ikhlas,
Manifestogwl

No comments: