Wednesday, July 08, 2009

Disappointed over PPSMI scrapping

All these while, I have been consistently supporting Tan Sri Muhyiddin Yassin - Tun Abdullah's days as well as the UMNO elections.

I believe strongly that TSMY is a strong and capable leader with respectable knowledge of international trade, agriculture and governance.

However, with the announcement that the PPSMI will be scrapped off in 2012, I am truly disappointed with the decision made by
  • Tan Sri Muhyiddin Yassin
  • Datuk Dr Wee Ka Siong
  • Cabinet Malaysia

Throughout the week, Ministry officers, politicians and academicians were providing opinions and hints that the decision of the Cabinet will please all parties.

I disagree and I am totally unhappy with the decision made based on inputs from academicians, teachers, politicians, NGOs and I was told Tun Dr Mahathir was consulted also (confirmed in Tun's latest blog posting).

I wonder how TSMY and the Cabinet can argue their way out of Tun Dr Mahathir's reasoning as to why PPSMI must stay on. Read more

It is undeniable that our teachers are not proficient in English and face difficulties with PPSMI.

However,
  • is it not the case that our teachers were once students who went through SPM and STPM ?
  • did our teachers fail to get a PASS or Credit in English when they were in school ?

The Education Ministry should have been firm and maintained the PPSMI with a periodic review of the policy to refine and improve it.

This is a victory for the politicians, language experts and students who were opposed to the PPSMI including NGOs like GAPENA, GMP and Dong Jiao Zong.

Their arguments provided to the Ministry are
  • protect the status of Bahasa Malaysia and mother tongue
  • many students will fail the exams
  • people learn best in their mother tongue

PPSMI was introduced not to improve the students' command of English but to ease the process of learning, understanding and acquiring knowledge in Science and Mathematics.

The vocabulary and terms used in Science and Mathematics will never be mastered by the students via English Language Studies or the relatively new subject English in Science and Technology (EST).

My advice to the Malaysian community is not to hide behind the veil of "Preserving the identity and mother tongue".

WE go to school to learn, absorb as much material as we can and also discover new areas and knowledge.

We do not go to school just to acquire a piece of certificate, which is after all just a sheet of paper. What use will the certificate be if we come out being educated merely on paper but our brains are still empty ?

Our parents send us to schools with the hope that we will be successful and knowledgeable people, not just to get a certificate.

If the excuse is that students will fail due to the PPSMI, this is even more ridiculous.

Is it not the responsibility and duty of the student to alter his study strategies and double their efforts in school based on the curriculum set ?

Hypocrites are at large. True language fighters will not ask for the PPSMI to be scrapped. They will instead urge the Government to increase the minimum grade of the languages necessary to pass the SPM to be increased from the current P8 to C5 or C6.

I believe the Barisan Nasional Federal Government will be making several more decisions which will receive strong objections such as the Petronas BOD issue as well as the economic plan.

If Tun Abdullah Badawi had the "Proton-Tengku Mahaleel" headache, will Datuk Seri Najib Tun Razak be ready for the "Petronas-TS Hassan Marican" migraine?

27 comments:

Cucu Tok Selampit said...

Sahabatku Wei Liang,

Saya ingin mengeluarkan posting yang lebih keras dari apa yang saudara tulis. Akibat desakan puak minoriti, kerajaan sanggup flip flop. Inikah yang dikatakan 1Malaysia. Sekolah Kebangsaan dengan Bahasa Malaysia dan begitu juga dengan Sekolah Jenis Kebangsaan kaum lain. Kaum majoriti yang berdiam diri terpinggir. Pembangkang telah menang sebenarnya. Selepas ini apa yang mereka mahu mereka akan lakukan di jalan raya. Kerajaan akan patuh.

Goh Wei Liang said...

CTS, silakan. Saya tak akan duduk berdiam diri dalam isu ini. Nanti ada lagi yang akan mendukacitakan kami semua.

Petronas dan pelan ekonomi baru.

Perjuangan belum selesai CTS.

MJ said...

I agree with you on this posting. I would like to add that I think Tan Sri Muhyiddin Yassin (as education minister) has made one bad judgement after another. The limitation of 10 subjects in SPM is another. Where has all the strong leaders in BN gone?

Disappointing!

CommonerNinetyNine said...

no surprise, the current admin's 'pattern' is quite clear by now, when they want to revert something, they will drag very long time, trying to give impression that they are considering seriously with the so called 'statistics' or 'expert views'. 6 years no feedback from 'statistics' or 'expert views'? need to wait 2+ months! and then the reason is not enough proficient teachers? with such mentality, there will be no breakthrough, because they think giving-in to obstacles is an option. i personally don't believe this is their real reason but just a political 'drama'. i don't think i can expect anything from the current admin, they are too predictable.

Kiryu said...

Dear Mr.Goh,

I have felt the same respect for TS Muhyiddin.
I now have doubts about his ability to be a visionary leader.
He would probably end up a populist compromising leader.

I pray for a true leader to rise again.

Regards.

LimYas said...

Hi What is ur suggestion in this PPSMI issues?

Retain as it it? Using English for all medium in English in all teaching Sciences and Maths?

Goh Wei Liang said...

LimYas, I believe I was clear in my blog article, if you had read it.

The Education Ministry should have been firm and maintained the PPSMI with a periodic review of the policy to refine and improve it.

If the teachers are not proficient, we train them the way we train English teachers and go back to the students to educate them.

Students in rural areas are the most badly affected ones under PPSMI. However, with proper and good teachers, they will be fine.

If the excuse we hear is that students will fail due to the PPSMI (be it from adults or the students themselves), this is even more ridiculous.

Is it not the responsibility and duty of the student to alter his study strategies and double their efforts in school based on the curriculum set ?

The PPSMI must be retained while we improve on the delivery of the policies.

Train the teachers like how we train the English teachers. English should be used for Science and Mathematics.

cendana287 said...

Excellent post here - very analytical and fair, and I feel presents an accurate picture of things.

I had just read the RSS titles a few minutes ago, and my heart sank. It's quite fortunate that I'm too tired - besides having to write things that will bring a few bags of rice to the home first. If I were to write it now, I'll most likely lace my post with a few obscenities against some people and groups.

I'm glad that Tok Selampit has mentioned about writing a post that's harsher than this. Good - at least I'll get a bit of satisfaction knowing that the misguided opponents will suffer from a few sharp words despite their `win'.

Tak menae gapo sebanarnyo, bengong. Semuo oghe kaloh blako. Pertahae bahaso lah konon - samo cedik dengae lembu puok mu nih.

Alizul said...

I agree with your views. I've already given my thoughts on PPSMI in reply to your posting of 29th June (before the decision to abolish PPSMI).

Several bloggers have already aired their criticisms of the decision to abolish PPSMI. In response to a commentator's views in blogger Paneh Miang's site, who alleges that our school children were betrayed (he uses the word "terinaya") by the PPSMI policy, I said:

'Kenapa dalam sistem aliran BM SEBELUM PPSMI diperkenalkan, kita dapati pelajar-pelajar Melayu bukan saja lemah dalam Matematik & Sains tetapi juga BM sendiri? Kenapa keputusan sebilangan para pelajar bukan Melayu dalam BM jauh lebih baik dari keputusan para pelajar Melayu? Saya ulangi, ini berlaku semasa sekolah-sekolah menggunakan sistem aliran BM. Bukankah mereka juga "terinaya" (guna perkataan sdr anon berkenaan) dengan sistem aliran BM itu sendiri?

Yang menjadi masalah, bukanlah bahasa apa yang digunakan tetapi sikap dan tahap motivasi pelajar-pelajar Melayu terhadap pembelajaran. Bak kata pepatah Melayu, "di mana ada kemahuan, di situlah ada jalan." Kemahuan untuk belajar inilah yang patut diberi tumpuan. Jika kemahuan ini dapat ditanam, segala halangan bahasa dan ilmu boleh diatasi.

Bantahan-bantahan terhadap PPSMI banyak berkisar kepada keinginan untuk memartabatkan BM dan supaya bahasa dan bangsa Melayu tidak hilang di dunia. Jika begitu, kenapa orang-orang Melayu di zaman aliran BI pada tahun 1960an dan 1970an (sebelum aliran BM diperkenalkan) - dan ini termasuk saya sendiri - masih lagi ORANG MELAYU dan IDENTITI KEMELAYUANNYA MASIH KEKAL. Bangsa seseorang itu tidak akan hilang semata-mata dengan hanya mempelajari dan menguasai bahasa asing. Hakikat ini semua dah sedia sedar tetapi masih ada lagi yang sedaya-upaya mengelaknya atau dibutakan oleh pengaruh politik.

Tidak ada masalah nak memperkasakan BM (bahasa) tetapi yang lebih penting ialah memperkasakan BANGSA Melayu, iaitu suatu bangsa yang mampu menguasai berbagai bahasa dan berbagai bidang ilmu. Jika BI adalah jauh lebih baik dan berkesan untuk mempelajari sesuatu ilmu dan untuk meluaskan pemikiran atau pandangan kita, apa salahnya kita gunakan bahasa itu? Sampai bila kita nak terus "duduk di bawah tempurung"???'

In addition, what strikes me was the statements by TSMY and former Education Minister (DS Hishamuddin) that the decision was based on inputs from ALL interested parties, including the grassroot. All? I wonder. Who were the interested parties? Tun Mahathir himself said: "Although my views were sought, they are not reflected in the decision." I would dearly love to read the final report on which the decision was based. The government should make it public.

The decision sure smells of politics. Was the future of our children taken into consideration at all?

Jimmy Tham said...

CTS,

It seems that the majority petitioned for BM to be retained as well. Why does it has to be minority VS majority all the time, after all we are one big family.

sha sha =) said...

to be honest, im totally disagree with the decision made by the government.
i think, those who are making the research for this ppsmi should be proceed or not, are not taking the opinions of the students.
i know it is quite hard to implement it in the rural area..

but what a waste we let this programme demolish just like that.

there are some idiots out there who are grinning over it~.

aisha.

Anonymous said...

I don't agree as well but if they are gonna do change again, they should at least do it within a year.

Now for the next 3 years we are gonna get half-hearted, confuse teachers teaching in manglish!

The quality of the students and SPM results will surely suffer in the next couple of years!

sumbu said...

mansuhkan sekarang juga PPSMI bukan 3 tahun lagi. Kami mahu mertabatkan bahasa melayu. Kami tak mahu jadi macam tulisan jawi dikuburkan. Hari ini jawi entah dimana? Kami Bukan Wei Liang Goh.

nordin said...

Saya sangat dukacita dengan keputusan kerajaan untuk menukar balik pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris kepada bahasa melayu. dua orang anak saya memberitahu saya hampir semua kawan mereka ingin sains dan metematik diajar dalam bahasa inggeris. adakah terdapat kajian-kajian yang dibuat untuk kami mendengar "suara" anak-anak kita tentang isu PPSMI ini? kajian-kajian yang dilaporkan semua adalah berat sebelah. kajian-kajian ini hanya dapat dilaporkan dalam laporan-laporan yang dijilid sendiri! Berapakah laporan yang sebenarnya telah disiarkan dalam jurnal-jurnal antarabangsa? Persoalan ini timbul kerana, jikalau sesuatu kajian apat disiarkan dalam jurnal antarabangsa, ini bermaksud reka bentuk kajian tersebut adalah mantap. Masalah sekarang, ramai pensyarah yang membuat soal selidik dan kajian mereka penuh dengan kepincangan dari segi kemantapan metodologi. kajian-kajian ini, walaupun dibentangkan dalam seminar-seminar, sebenarnya bermutu rendah dan tidak seharusnya boleh mempengaruhi polisi kerajaan.

Saya pernah membaca satu laporan kajian oleh sekumpulan pensyarah dari universiti pendidikan yang melaporkan bahawa "sebahagian besar (purata lebih 70%) pelajar Melayu 5 mendapati kurang senang mempelajari Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris" (ms. 22). Apabila saya cuba meneliti angka tersebut, sebenarnya, terdapat lebih kurang 25% yang mengatakan bahawa sains dan matematik SENANG DIPELAJARI dalam bahasa Inggeris, manakala lebih kurang 33% yang mengatakan sains dan matematik SUSAH DIPELAJARI dalam bahasa Inggeris. Sementara itu, terdapat lebih kurang 42% yang mengatakan sains dan matematik AGAK SENANG DIPELAJARI dalam bahasa Inggeris. Tetapi, dalam kajian ini (m.s. 22 tadi), pensyarah-pensyarah tersebut telah menggabungkan peratusan yang mengatakan "susah dipelajari" ( lebih kurang 33%) dan "agak senang dipelajari" (lebih kurang 42%) sambil merumuskan bahawa lebih 70% pelajar Melayu 5 yang mendapati KURANG SENANG mempelajari sains dan matematik dalam bahasa Inggeris [berbanding dengan lebih kurang 25% pelajar yang mengatakan SENANG DIPELAJARI]. Kumpulan pensyarah ini kerap kali membentangkan "kajian" mereka yang pada pandangan saya, merupakan satu penipuan dan pemutarbelitan angka-angka statistik demi memenuhi agenda mereka yang kini dah tercapai dengan pegumuman kerajaan pada 8/7/09.

Oh, banyak lagi kepincangan dalam kajian-kajian yang disembahkan kepda kerajaan. Misalnya, tentang pelajar bandar dan luar bandar, kumpulan pensyarah tersebut mendapati bahawa "di kalangan murid Melayu min skor Matematik murid di sekolah 'luar bandar' (8.34) lebih tinggi sedikit daripada min murid di 'bandar' (6.57) dan 'pekan besar' (8.34). ... [tetapi] ini adalah sesuatu yang di luar jangkaan" (ms.52). Hello, kenapa tidak mengupas perbezaan ini????? Pencapaian pelajar luar bandar adalah 20% lebih tinggi dari pelajar bandar!!!!!!!! Angka ini sebenarnya adalah juga “siknifikan” (ms.52). Kenapa tidak HIGHLIGHT dapatan kajian ini???????? LUAR JANGKAAN????

Rujukan: Kesan Dasar Pengajaran Matematik dan sains dalam Bahasa Inggeris di Sekolah Rendah (Universiti Pendidikan Sultan Idris)
Sekiranya kerajaan telah mengambil kira dapatan kajian ini untuk membuat keputusan baru-baru ini, saya cadangkan supaya keputusan itu dikaji semula kerana ianya telah dibuat berlandaskan kajian-kajian yang tidak mantap dan rendah mutu kesahan dan kebolehpercayaannya. Kan ramai pegawai bergelar doktor di kementerian yang boleh membezakan yang mana satu kajian adalah hampas dan yang mana satu adalah beras. Jangan-jangan pegawai sendiri adalah doktor hampas yang berkecenderungan memilih hampas!

Wenger J Khairy said...

Name me 1 statistic that backs up your argument. You seem to talk a lot about Eigenvalues and Eigenstates, because you are a scholar. What about the poor rural students who have difficulty in trying to comprehend the complexities behind the English language.

A lot of time, effort and money has been spent but the results are clear. Its not working. Why not speak from the perspective of the lad in Kg Ubi Kayu, Dungun Trengganu who could at least be able to have basic mastery of science and mathematics as per our current primary and secondary education curriculum. Those who understand what Eigenvalues and Eigenstates would understand regardless of whether they had been taught in English, Malay, Arabic or Swahili!

Anonymous said...

pada aku, PPSMI bagus utk anak2.kelemahan dlm perlaksanaan PPSMI yg ada perlu diurus dgn baik.tp banyak juga argument yg dilontarkan penentang PPSMI juga masuk akal.ni sedikit dr faisal tehrani...:
1.setiap kali saya ke sekolah-sekolah memberi ceramah KOMSAS,saya tidak pernah mendengar kata-kata yang baik tentang PPSMI. Ia bukan sahaja menyusahkan para pelajar, ia malah menimbulkan pergeseran yang serius antara guru-guru (siapa tidak iri hati dengan elaun dan komputer riba 'yang selalu hilang tetapi tidak dilaporkan itu?').
2.Di Pesta Buku Kuala Lumpur baru ini, dari lebih lima puluh guru yang datang berkunjung ke gerai Ameen dan berbual-bual dengan saya, hanya seorang guru (yang tidak silap saya dari Cheras) memberitahu dasar PPSMI amat baik buat para pelajarnya
3.Sewaktu saya ke Bahagian Teknologi Pendidikan Kelantan kurang tiga minggu lalu, saya bertemu dengan guru-guru dari wilayah Timur yang sebulat suara menggambarkan dasar PPSMI ini hancur lebur dan merosakkan anak bangsa kita. Carilah blog guru-guru ini dan dengar keluhan mereka
4.Mereka yang masih menyokong dasar PPSMI ini patut membaca kajian mendalam yang dilakukan oleh PEMBINA, di mana analisis dan pantauan mereka menunjukkan dasar ini bukan sahaja gagal tetapi gagal metah.
5.laporan Trends in Mathematics and Science Study 2007 menyatakan kedudukan murid Malaysia dalam mata pelajaran Sains merosot daripada tangga ke-20 pada 2003 ke tangga ke-21 pada 2007 dan bagi mata pelajaran Matematik pula, kedudukan murid merosot daripada tangga ke-10 pada 2003 ke tangga ke-20 pada 2007 wajar dijadikan iktibar.
6.Mereka yang membantah PPSMI datangnya dari manusia seperti Profesor Ungku Aziz sehinggalah ke Dato A. Samad Said, dari nelayan di kampung kepada peon di kota.
Lihat pula saranan YB Kulim:
1.Mengembalikan tulisan jawi sebagai asas kepada Bahasa Melayu. Dasar meromawikan tulisan bahasa Melayu telah menyebabkan generasi masakini buta jawi dan buta Al Quran. Mereka kehilangan roh bahasa Melayu. Tulisan adalah roh sesuatu bahasa.
2.Menyelaraskan sistem persekolahan kepada "1-Sekolah 1-Bahasa".kerajaan perlu ada kekuatan politik untuk memansuhkan semua sekolah bukan aliran kebangsaan. Saya tidak faham kerana apa setelah 52 tahun merdeka kita masih mengekalkan sisten pecah & perintah yang diamalkan penjajah
3.pengajaran bahasa inggeris dijadikan matapelajaran pilihan wajib dan dipertingkatkan dengan pengajian kesusasteraan inggeris
anyway, aku xsetuju korang salahkan Muhyidin Yasin...too early to judge him...go to blog chedet...tgk result vote 4 PPSMI

jebat09 said...

Salam..sedara sumbu..kalau nak jadi bodoh biarlah sedara dengan kaum kerabat sedara je..jgn nak libatkan orang lain..hingga kini hanya orang yang tak pandai nak ajar anak-anak saja yang rasa tulisan jawi dah luput..bagi kami semua tu masih menjadi sebahagian dari hidup..sebab tu kami menyokong pembelajaran dalam bahasa inggeris..nak naik taraf kepandaian...

Anonymous said...

Saya org sabah sangat tidak bersetuju dgn pemansuhan Bahasa Inggeris sebagai bahasa penghantar Subjek Sains dan Matematik. Disebabkan, ketika berlajar di Univeristi pun, Bahasa Inggeris adalah medium utama dan merupakan bahasa utama dalam ilmu. Dan pada saat itu, banyak org2 Malaysia akan ketinggalan dalam pelbagai aspek. Terutamanya bidang Sains dan Kuantitatif.

Jika dirujuk semula negara Jepun. Mereka turut menggalakkan rakyatnya berlajar Bahasa Inggeris bagi menambah daya saing rakyatnya.
Hasilnya?? Toyota, Sony, apa lagi?

Oleh itu, PPMSI adalah penting!!!
Kepada Saudara Goh Wei Liang, teruskan saudara anda!

Anonymous said...

The question to be answered is whether visitors to my blog support or oppose the decision to teach Maths and Science in Bahasa Malaysia.

Jawapan No menandakan ramai tidak setuju dengan keputusan mengajar Matematik dan Sains di dalam bahasa Malaysia.

merdeka kita! said...

Mahathir merupakan neo colonialist. dan generasi Mahathir tidak boleh lari dari kesan psikologi.

Sama seperti negro yang menjadi hamba di US mereka mahu diterima oleh bangsa penjajah dengan menggunakan bahasa penjajah.

Tidak ada sebab guna bahasa Inggeris untuk kira2. Ini semua otak orang anglophile.

Orang melayu cerdik dan pandai. kita boleh bina ilmu sendri macam orang indonesia.

Dunia mengharap kepada melayu untuk memajukan rumpun melayu.

Mahathir tidak sayang bahasa melayu. Mahathir mengkayakan cina Kuok 70 billion, ananda 40 billion, lim goh tong 20 billio dan lain. YTL, Vincent tokeh judi kawan baik dia dan keling Lingam peguam Mahahtir.
Melayu dia?

Haprak.. hanya untuk mengkayakan anak dia mohkazni melayu terkaya.

Dia hanya nak perkuda melayu supaya dia nampak pandai di mata mat salleh.

Melayu mengharap kepada mahathir selepas 13 Mei tapi dia hanya nak senangkan keluarga dia dan tunjuk pandai diri dia. Orang Melayu halau dia kerana lupa daratan selepas 22 tahun tak nak berhenti dan tidak ada agihan kekayaan yang adil di bumi Melayu.

Bagi UMNO itulah perlembagaannya untuk memertabatkan bahasa dan bangsa Melayu. Sesiapa yang tak setuju dengan perlembagaan UMNO boleh lah buat parti sendiri, parti Negara ke haha.

Sekarang nak jual idea dah terlambat. What have done for the Malays?

merdeka kita! said...

Mahathir merupakan neo colonialist. dan generasi Mahathir tidak boleh lari dari kesan psikologi.

Sama seperti negro yang menjadi hamba di US mereka mahu diterima oleh bangsa penjajah dengan menggunakan bahasa penjajah.

Tidak ada sebab guna bahasa Inggeris untuk kira2. Ini semua otak orang anglophile.

Orang melayu cerdik dan pandai. kita boleh bina ilmu sendri macam orang indonesia.

Dunia mengharap kepada melayu untuk memajukan rumpun melayu.

Mahathir tidak sayang bahasa melayu. Mahathir mengkayakan cina Kuok 70 billion, ananda 40 billion, lim goh tong 20 billio dan lain. YTL, Vincent tokeh judi kawan baik dia dan keling Lingam peguam Mahahtir.
Melayu dia?

Haprak.. hanya untuk mengkayakan anak dia mohkazni melayu terkaya.

Dia hanya nak perkuda melayu supaya dia nampak pandai di mata mat salleh.

Melayu mengharap kepada mahathir selepas 13 Mei tapi dia hanya nak senangkan keluarga dia dan tunjuk pandai diri dia. Orang Melayu halau dia kerana lupa daratan selepas 22 tahun tak nak berhenti dan tidak ada agihan kekayaan yang adil di bumi Melayu.

Bagi UMNO itulah perlembagaannya untuk memertabatkan bahasa dan bangsa Melayu. Sesiapa yang tak setuju dengan perlembagaan UMNO boleh lah buat parti sendiri, parti Negara ke haha.

Sekarang nak jual idea dah terlambat. What has Mahathir done for the Malays?

Anonymous said...

Actually the honest truth is, it isn't English that will help improve mastery of Science and Maths its the teaching and the syllabus. Seriosuly? As for issues like "optimization" and "first order differential" or "second order differential" or "heterogenous" or "correlation" bear in mind these are just words to describe a mathematical property and by itself has no impact on the mastery of mathematical concepts. As an Econometrics graduate, I can tell you most of the time, its the ability to put into practice the concepts rather than knowing the terms that matters. If suddenly one day, I was told to please use the Bahasa Malaysia term for differentiation, I'll say, OK, because its not going to affect the solution to a differentiation problem.

Its like why do we know the Bahasa of Car is Kereta? Or Kapal Terbang is aeroplane? Because the difference is a language issue. Calling it Aeroplane doesn't make us understand it more than if we call it Kapal Terbang.

Hence why this English thing, while intended to do good was never going to work because we don't understand or have loss sight of the issue.

That said, the reason why the policy should not have been discontinued is, we simply do not have any alternative English policy in place. Talks of increasing English class hours is then killed by the statement that school hours will not be lengthened. I'm sorry but if improving English means cutting say Physcial Exercise classes or Science classes, then its back to square one. Seriously? Its about time we consider extending school hours by an additional hour a day just for English.

Then talk of introducing English literature. Again, I'm sorry, English literature isn't everybody's cup of tea. Perhaps drama classes? Debating? Spelling bees? Philosophy classes? And the good thing is, these type of classes actually improve both spoken and written and encourages interaction among students of different background.

Js said...

it is a disappointment to see chinese against the PPSMI policy. serious shame.

Anonymous said...

shame on those Chinese who protest against PPSMI. I am so worried about this country's future.

Pray hard...

Anonymous said...

At the end of the day decision has already been made. No point arguing about it or citing statistics or debate on the appropriateness of the decision. Instead consider discussing alternatives, it's really counter productive arguing. Let's work with what we have.

Tony said...

I am disappointed though not surprised. DPM has time and again failed to show leadership and good judgement. So many instances where he had not shown his calibre as a DPM. If this is the quality of our DPM, then god help us.

Anonymous said...

Buka mata luas-luas dan lihat persekitaran anda, ini Malaysia, kita perlukan identiti, bahasa melayu bahasa kebangsaan bahasa Malaysia, kalau nak belajar dalam BI duduk di negara barat, BI seharusnya diutamakan dalam bidang perniagaan bukan sains, Produk sains & teknologi jepun yg dihasilkan semua dalam bahasa jepun, negara barat terpaksa belajar bahasa jepun semata-mata untuk menterjemahkan produk jepun untuk pasaran mereka dan melakukan urus niaga 2 hala. Bangsa lain pula harus terima hakikat untuk memartabatkan Bahasa Malaysia, Dunia tidak hairan dengan Budaya dan Bahasa Cina dan Tamil di Malaysia kerana mereka boleh dapatinya lagi hebat di Negara China dan Negara India sendiri. Mari kita bersatu untuk memupuk semangat 1Malaysia!