Saturday, October 07, 2006

Jasa 22 Tahun Jauh Di Hati dan Mata

Selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri , Si Doktor ini dipuji dan diangkat . Visi beliau dijadikan Kitab rakyat pelbagai lapisan .

Namun , kerana RM200 dan “Menu Perwakilan” , jasa itu terkubur dalam Buku Sejarah Kurrikulum Bersepadu Sekolah Menengah . Menteri – menteri kabinet perlu diberi kredit sepenuhnya kerana memaparkan diri sebagai keliru dan buntu .

Di Perhimpunan Agung UMNO semasa Si Doktor mengumumkan persaraan , ada yang menangis , ada yang merayu , ada yang panik .

Selepas bersara , saya sebagai salah seekor Harimau di Malayan Tigers ingin bertanya , adakah ahli UMNO MT , ahli Kabinet , PM dan DPM membuat kunjungan ke rumah Tun Dr Mahathir bin Mohamad di Seri Kembangan ?

Adakah anda semua ada meluangkan masa di Rumah “Seri Perdana” di Mines pada bila-bila masa , semasa Hari Raya ? Tangan yang mu cium selalu dulu , tangan yang memberi mu nafkah hidup , tangan yang memberi mu pangkat dan kenamaan , tangan yang memberi mu peluang “berkhidmat untuk Negara dan rakyat” .

Lupakah tangan itu ? Detik permulaan untuk menguburkan jasa ini telah bermula . Namun , jasamu Tun , tetap di mata saya , hati saya , dan kepercayaan saya dan rakan – rakan yang bersefahaman dengan Visi ,

Misi dan Aspirasi Tun untuk merealisasikan Wawasan dan kegemilangan . Wahai rakan – rakan ku . Ketepikanlah segala emosi anda dan pengaruh dari sumber lain . Memang benar pimpinan 22 tahun ini , ada positif dan negatifnya .

Jangan datang beritahu saya bahawa ibu bapa mu tidak buat silap pun . Ingatkah kata – kata “Datuk , tolonglah datuk , saya insaf , tolong jangan saman , ni saya bagi ni minum kopi , ok ?” . Tentulah ingat .

Tun pernah buat silap . Namun kesilapan itu , saya percaya sebahagian besarnya hak milik para menteri kabinet . Tun tetap berpendirian teguh untuk menjadi Panglima dan menjadi perisai kepada segala kesilapan administrasi beliau .

Ini tentulah tidak sama seperti kini . “I don’t know , you have to refer to my Minister” . Haha .

Janganlah lupa . Biasiswa JPA , Biasiswa Mara , Biasiswa Petronas , KLCC , Monorail , Pesta – pesta , Perayaan , KL Tower , BTS dsb . Inilah simbol Malaysia . Berjasakah Tun ? Sudah tentu ramai yang tidak setuju .

Namun mampukah anda mencapai rekod Tun selama 22 tahun ? Sudah tentu tidak . Kami semua setuju Visi beliau cukup mantap dan progresif untuk Negara .

Dan kerana titik inilah kami perlu terus berjuang demi diri , bangsa dan Negara .

Berjuanglah demi Negara anda . Negara , tanah tumpah , darah mu .

No comments: